Wat is de Internationale Dag van Jonge Vrouwen in ICT?
De Girls in ICT-dag wordt elke vierde donderdag van april gevierd. Het is een dag uitgeroepen door de Verenigde Naties om meer aandacht te vragen en te schenken aan meisjes en vrouwen studerende/ werkende in de ICT-sector, maar ook om meisjes en vrouwen aan te moedigen te kiezen voor een carrière in deze sector. Twaalf jaar geleden werd de eerste Internationale Dag van Jonge Vrouwen in ICT opgericht door de International Telecommunication Union (ITU) en sindsdien wordt deze elk jaar met een nieuw thema gevierd. Het thema voor 2024 is leiderschap, met als doel de klemtoon te leggen op de behoefte op sterke vrouwelijke leiderschapsfiguren en rolmodellen in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde, ook wel afgekort als STEM.
Op welke manier kunnen meisjes meer betrokken worden in ICT/STEM?
Jong geleerd is oud gedaan
Genderstereotypes blijken de grootste oorzaak te zijn voor de ondervertegenwoordiging van meisjes in ICT/STEM-domeinen. Wanneer meisjes ouder worden, internaliseren ze stereotypes als ‘jongens zijn goed in wiskunde, meisjes zijn goed in taal’, waardoor ze aan de hand van een self-fullfilling prophesy effectief minder goed/ minder geïnteresseerd zijn in wetenschap. Deze stereotypen kunnen echter al beperkt worden vanaf de kindertijd, door bijvoorbeeld ook meisjes met LEGO te laten spelen en zo ook bij hun een technische aanleg te creëren.
Rolmodellen !
Het al dan niet hebben van rolmodellen in het veld is een van de belangrijkste beïnvloedende factor waarom meisjes ondervertegenwoordigd zijn in ICT/STEM-domeinen. Het hebben van een rolmodel versterkt het gevoel van ergens bij te horen en versterkt ook het zelfvertrouwen m.b.t. de eigen capaciteiten in ICT/STEM-domeinen.
Iedereen kan als rolmodel dienen, maar het meest effectieve is een vrouw die actief (én succesvol) is in een ICT/STEM-domein. Wanneer dit rolmodel ook nog eens de mogelijkheid tot balans tussen werk en privé kan aantonen, worden meisjes nog meer aangetrokken tot ICT/STEM.
ICT/STEM in het onderwijs
Niet alleen kunnen leerkrachten een rolmodel zijn voor meisjes op de middelbare school, maar ze kunnen ook een andere leeromgeving creëren waardoor meisjes meer geneigd zullen zijn een keuze te maken richting ICT/STEM. Zo leidt een minder competitie-gerichte omgeving tot meer gelijke kansen binnen het STEM onderwijs.
Verder wijst onderzoek uit dat meisjes meer interesse tonen voor wetenschap en techniek, wanneer deze op een niet-klassieke manier gedoceerd wordt. Zo helpt een creatieve, open omgeving, waar ruimte is oor hands-on onderwijs, actieve participatie en groepswerk om meisjes hun interesse in ICT/ STEM aan te wakkeren.
Ook het hebben van een aantal vrouwelijke medestudenten in een ICT/STEM-richting kan bevorderend werken. De aanwezigheid van andere vrouwelijke studentes heft de impliciete bias van wetenschap als een mannelijk domein deels op waardoor vrouwelijke studentes hun interesse in ICT/ STEM gemakkelijker durven uiten.
De verminderde interesse in ICT/STEM wordt via het onderwijs ook deels in de hand gewerkt, en een aanpassing in het leerplan zou ook meer meisjes richting ICT/STEM kunnen sturen. De lessen STEM zijn voornamelijk opgebouwd vanuit mannelijke interesses: technologie en wetenschap om de wetenschap zelf, de meer theoretische kant. Meisjes daarentegen interesseren zich meer in mensgeoriënteerde thema’s, zoals bijvoorbeeld de sociale context of ethische aspecten die STEM met zich meebrengt.
Kiara de Prest